Nyttige tips når du skal selge bilen din
Mange kvier seg for å selge bil privat. Det kan være gode grunner til det, men i de fleste tilfeller går det helt fint. Det er imidlertid noen feller man bør unngå. Det tryggeste vil alltid være å forholde seg til en seriøs bruktbilforhandler.
Hvem har vel ikke hørt historier om folk som har fått problemer og ubehageligheter etter å ha solgt bilen sin, privat eller til useriøse bilforhandlere.
Det er kjedelig å erfare at kjøperen ikke omregistrerer bilen men kjører med den med ditt vognkort og kanskje også din forsikring. I mange tilfeller selges også bilen til tredjemann – fremdeles registrert i tidligere eiers navn. Noen har fått tilsendt fartsbøter, parkeringsbøter, og bompengekrav etc. som ny eier har pådratt seg.
VÆR PÅ VAKT MOT SVINDLERE!
Dette er dessverre kjent taktikk:
Nettbankbetalingen er ikke gjennomført. Beløpet er kun «lagt til betaling», og overføringen kan derfor stoppes. Kjøperen har på forhand sørget for en litt stresset og presset situasjon med en eller annen grunn til litt hastverk, og får dermed fokuset vekk fra kvalitetssikring av betalingen. Man vil jo ikke skape unødvendig trøbbel for kjøperen.
I andre tilfeller har man fått besøk av en tillitsvekkende kjøper som t.o.m. klarer å få aksept for at han skal betale «så snart jeg kommer tilbake på kontoret». Godta aldri noe slikt!
Jeg får henvise til DnB som jeg kjenner. Med direktebetaling og bankkvittering på «utført betaling» så går pengene ut av konto umiddelbart. Har mottaker også konto i DnB så kommer pengene også inn umiddelbart som «reservert transaksjon»
DnB skriver: «Avsender har ikke mulighet for å stoppe eller slette en utført betaling, uavhengig om det er samme bank eller forskjellige banker».
DnB skriver videre «Har du en reservert innbetaling på konto så er pengene kommet inn på kontoen din, og de kan da ikke tilbakeføres av avsender»
Dette er dessverre dårlig trøst for selgeren i dette tilfellet, men forhåpentligvis til nytte for fremtidige selgere.
Selger du bilen til Østfold Bil vil betalingen, uten unntak, være utført før vi overtar bilen, og du har fått bankkvittering med «utført betaling». Slik må det være.
BANK-ID
La aldri kjøperen reise av gårde med bilen uten at eierskifte er gjennomført/ fullført i vegvesenets bilregister. Primært signeres nå eierskifte ved hjelp av Bank-ID. Dersom ikke både kjøper og selger har Bank-ID må begge møte på trafikkstasjonen samtidig for å legitimere seg. Ved salg til seriøse bilforhandlere trenger du ikke møte på trafikkstasjonen.
På internett kan man ofte se biler som står til salgs med skiltene på, fremdeles registrert på tidligere eier. I andre tilfeller er det avskiltingsbegjæring på bilen som følge av manglende omregistrering, manglende forsikring e.l.
Enkelte driver forretning med kjøp og salg av biler uten engang å ha prøveskilter (røde årsprøvekjennemerker). De lar heller kjøperne prøve bilene med originalskiltene, til tross for at det ikke er forsikring på bilen. Hva om du skulle komme ut for et uhell med en slik bil under prøvekjøring?
Seriøse bilforretninger har prøveskilter med forsikring.
Under ”Bil ønskes kjøpt” finner man ofte telefonnummer som er ”reservert mot nummeropplysning”. Vi anbefaler å kontakte biloppkjøpere som står frem med fullt navn.
SERVICEHISTORIKK OG «ELEKTRONISK SERVICEHEFTE»
Servicehistorikk er viktig. Jo nyere og dyrere bil, desto mer har servicehistorikken også å si for bilens verdi. Og dokumentert historikk er helt essensielt når det gjelder biler som fremdeles har garanti.
I de senere år ser vi stadig oftere at bileier ikke selv har dokumentasjon på bilens servicehistorikk. Den ligger «elektronisk hos forhandler». Kundene får beskjed om at «servicehefte er ikke nødvendig, for historikken ligger her». Vel, servicehistorikken har alltid ligget elektronisk hos verkstedet – siden denne elektronikken ble tatt i bruk en gang på 80-tallet.
Men en dag skal bilen selges. Å kunne dokumentere servicehistorikken overfor kjøper er verdifullt, der og da.
Når den nye eieren i ettertid henvender seg til det samme verkstedet blir han/hun ofte møtt med at denne informasjonen kan ikke utleveres – som følge av personvernregler. Kjedelig overraskelse!
Mitt klare råd: Ta eierskap til din bils servicehistorikk. Du har kjøpt servicene og betalt for dem. Dokumentasjon på servicehistorikk er et «verdipapir»
- Ta vare på fakturaer.
- Insister på at du skal ha et servicehefte i bilen som skal stemples og signeres hver gang. Det er et rimelig krav.
- Du bør i alle fall sørge for å få en utskrift av servicehistorikken før du skal selge bilen.
HUSK Å SI OPP BOMPENGEAVTALEN
Uansett hvem du selger bilen til: Husk å avbestille din avtale med bompengeselskapet. Viktig: Det er ikke tilstrekkelig å fjerne brikken i frontruta. Hvis avtalen ikke blir oppsagt risikerer du å motta faktura for neste eiers passeringer, selv om du har tatt ut brikken! Utrolig men sant.
TRAFIKKFORSIKRINGSAVGIFT / ÅRSAVGIFT
Årsavgiften slik vi har kjent den er borte. Nå har vi en «dagavgift» som går under navnet Trafikkforsikringsavgift (TFA). Denne avgiften blir nå innkrevet via forsikringsselskapene. En stor fordel er at avgiften nå følger eier og ikke bilen, og at den kun gjelder mens bilen er påregistrert. Avregistrerer du bilen stopper avgiften.
Fra 1.3.2024 senkes trafikkforsikringsavgiften på diesel- og bensinbiler, mens avgiften økes på elbiler:
Kilde: Skatteetaten.no
NÅ KAN DU AVREGISTRERE SELV PÅ VEGVESEN.NO
Har du en bil du bruker bare deler av året? F.eks en «sommerbil»? Da har du mulighet til å redusere avgiften og kostnadene til forsikring. Du betaler ikke avgift for den tiden bilen er avregistrert. Men husk at forsikringen også stopper automatisk. Det er gjerne en god ide å bestille brann- og tyveriforsikring.
Avregistrering gjør du selv på «din side» på vegvesen.no og du oppbevarer skiltene selv.
Mitt klare råd: La ikke skiltene sitte på en avregistrert bil! Å kjøre med en avregistrert bil uten forsikring er en risikosport i størrelsen mange millioner kroner.
Hvis du velger å innlevere skiltene på en trafikkstasjon blir de ikke lenger oppbevart. De blir makulert.
OMREGISTRERINGSAVGIFT
Eller populært kalt registreringsavgift eller regavgift. Denne avgiften trenger du ikke som selger å tenke på. Omregistreringsavgift påløper først når bilen selges til ny eier og den skal registreres på vedkommende. Og det ordner vi. Nytt fra 2023 er at el-biler belastes med full omregistreringsavgift på lik linje med bensinbiler.
HEFTELSER / SALGSPANT
Kanskje du lånte penger til å kjøpe bil. Da ville sikkert lånegiver ha sikkerhet i bilen, og det ble registrert salgspant i Løsøreregisteret i Brønnøysund. Da blir det en ekstra utfordring å selge bilen privat.
Selger du bilen til Østfold Bil vil vi sørge for at restgjelden slettes, på stedet. Du får bankkvittering, og så er den saken ute av verden.
TEKNISK TILSTAND / ANSVAR
Et godt råd er å opplyse kjøper om alle tekniske mangler av betydning som du vet om. Ta det med i kontrakten. Mange har likevel opplevd ubehageligheter etter å ha solgt bil privat fordi kjøper har fått problemer med alvorlige feil og kostbare reparasjoner. Når det har gått noen uker eller måneder er det ikke lett som privat selger å ta stilling til hvorfor motoren eller girkassen havarerte. Var det feil på den da du solgte den, eller har ny eier forårsaket skaden ved feil bruk eller manglende vedlikehold? Forbrukerkjøpslovens §15/ kjøpslovens §19 tar utgangspunkt i hva kjøper «har grunn til å forvente».
Mange har faktisk i slike tilfeller blitt dømt til å betale tilbake store deler av kjøpesummen.
Velger du å selge til Østfold Bil overtar vi alt ansvar overfor ny eier, og du er ferdig med saken, og du gjør et trygt bilsalg.
AVREGISTRERING VED LEVERING
Østfold Bil bruker Statens vegvesens «Autosys kjøretøy Bransjeløsning». Dvs. at vi har Vegvesenets tillatelse til selv å avregistrere og omregistrere biler for våre kunder. Kjøper vi din bil blir den avregistrert og overført til Østfold Bil. Dette skjer online på stedet, og du får Vegvesenets bekreftelse – på stedet. Dette forutsetter at du har Bank-ID.
På denne måten er du sikret mot fremtidige krav som fotoboksbøter, parkeringsbøter, bompenger og andre ubehageligheter.
Har du ikke Bank-ID ordner vi likevel dette for deg, men bilen må da avregistreres på en trafikkstasjon.
Hvis du har bompengeavtale må du huske å si opp avtalen. Bompengeselskapene tillater ikke at vi avbestiller gjeldende avtaler for kunder.
BILER ØNSKES KJØPT
Østfold Bil kjøper biler over det meste av det sørlige Østlandet.
Les mer her: https://www.ostfoldbil.no/selge-bil
NYTTIGE LINKER:
ER DET REGISTRERT HEFTELSER I BILEN?
KJØRETØYOPPLYSNINGER/ NESTE EU-KONTROLL / INNRAPPORTERT KM-STAND/ EIERHISTORIKK:
Du kan sjekke bilens innrapporterte kilometerstand fra bl.a. eu-kontroller, og du kan se hele eierhistorikken hos Statens vegvesen, men da må du logge inn med bank-id eller bank-id på telefon.
Husk: Nå kan du ta eu-kontroll når som helst, uten å vente på neste kontrollperiode/ kontrollfrist. Det betyr også at du ikke lenger kan se på registreringsår og skiltnummer når en bil skal inn til neste eu-kontroll. Fristen må sjekkes hos Statens vegvesen:
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger
EU-KONTROLL, ELLER «PERIODISK KJØRETØYKONTROLL» (PKK)
februar 2019 ble det innført nye regler vedr. frister for eu-kontroller. Les mer hos Statens vegvesen:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/nar-kan-du-ta-eu-kontroll/
OMREGISTRERINGSAVGIFT FOR:
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/eierskifte/
TRAFIKKFORSIKRINGSAVGIFT (HAR ERSTATTET ÅRSAVGIFT)
Beregnes for hver dag bilen er påregistrert og kreves inn av forsikringsselskapene. Se satsene hos Trafikkforsikringsforeningen:
https://www.tff.no/informasjon/trafikkforsikringsavgift/
DAGBØTER FOR MANGLENDE FORSIKRING:
Å kjøre bil uten ansvarsforsikring er å gamble med millionbeløp! At du vil få et gebyr på kr 150,-/ dag (kr 4500,-/mnd) er småpenger i forhold til den virkelig store katastrofen: En ulykke med f.eks. personskader.
Les mer hos Trafikkforsikringsforeningen. Her kan du også logge inn med Bank ID og sjekke at din bil er forsikret:
BILSALG UTEN KLUSS: